Gde najviše grešite kada želite da smršate

Marija ĐurovićBulimija, Gojaznost, Poremećaji ishraneLeave a Comment

Autor: Dragana Jevtić Strinavić/nutricionista-dijetetičar

(Ne) iskrenost

Povećana telesna masa je rezultat unosa veće količiine kalorija u odnosu na vaše dnevne energetske potrebe. Tako da komentari : ”ništa ne jedem a gojim se”, “za mene se sve lepi”… su neprihvatljivi. Zvuči poznato,  zar ne? Budite iskreni prema sebi i priznajte gde grešite.

Pogrešni izbori i  uverenja

Brze dijete

Kao što ni jedan lek nije za opštu primenu-za sve ljude, kao što ni jedno odelo ne može odgovarati svakome, tako i jedan režim ishrane ne može biti isti za sve. Dijete iz časopisa koje “obećavaju” gubitak veće količine kilograma za kratko vreme su vrlo opasne i mogu ozbiljno narušiti zdravlje svakog ko na njih nasedne. Najblaža stvar koja će se sigurno desiti je jo-jo efekat kada se vratite na dotadašnji režim ishrane. Tako da sve dijete namenjene za šire mase, dijete iz časopisa, preuzete sa raznih neproverenih sajtova-izbegavajte! Vrlo često su takve dijete napisane od strane nestručnog lica (jer nažalost u današnje vreme svako daje sebi za pravo da se bavi ishranom i zdravljem ljudi!)

Dijete fokusirane samo na određene nutrijente ili grupe namirnica

Ako je dijeta bazirana samo na proteine ili masti ili ugljene hidrate, ili ako je bazirana na unosu samo mesa i žitarica ili samo voća i porvrća i dr.-odmah treba da bude jasno da su takve dijete neprihvatljive. Pravilna i zdrava ishrana podrazumeva unos namirnica iz svih grupa, tako da gore navedene režime nikako ne prihvatajte.

Lečite svoje neraspoloženje hranom

Dosadno vam je. Pod stresom ste. Više i ne mislite a i ne gledate već  uzimate da jedete sve što vam se nađe u blizini. Većinom je to nezdrava hrana tipa grickalica i u većim količinama. Dosta sa takvim ponašanjem!

Podela hrane na dobru i lošu

Ne postoji isključivo „dobra“ ili „loša“ namirnica. Čak i ona hrana koja se po nekima kategoriše kao loša nekim pacijentima može poslužiti kao lek. Jer zapravo ne bi postojala da je drugačije. Podela hrane koja goji ili ne goji je neprihvatljiva-I pre ili kasnije void u začarani krug gladovanja i prejedanja!. Ugojiće vas i veća količina voća a smatrate ga zdravim.  Unos tečnih kalorija iz voćnog soka, voćnog jogurta, gaziranih i alkoholnih pića može ozbiljno da utiče na energetsku vrednost obroka i da dijeta ne daje očekivane rezultate. A vi mislite  ”šta je to, jedan  sok ili jedna mala čokoladica“

 

Često se merite

Merenje telesne mase je dovoljno 1x nedeljno i to isključivo ujutru, bez odeće, posle pražnjenja bešike i creva. Telesna masa u toku dana varira takođe i u toku menstrualnog ciklusa kod žena-I do 1,5-3kg! Tako da….pre stajanja na vagu posle obroka, uveče, vratite se par koraka unazad i sačekajte jutro.

Neodgovornost

Vreme je za obrok a vi se kasno setite da ga niste ni pripremili. Čak niste ni kupili ni sirovine od kojih bi ga napravili. Ne dozvolite sebi takvo ponašanje. Budite odgovorni prema sebi. Uvek obroke pripremajte dan unapred a sirovine za pripremu istih imajte u svom domu.

 Loša organizacija-kvalitet/kvantitet

Ubrzan životni tempo diktira našim navikama pa tako vrlo često ”nema se vremena za pripremu zdravih obroka”, pribegava se kupovini gotovih jela, brzoj hrani jer je tako „lakše i praktičnije“.  Odlučite se za kvalitet ili kvantitet. Ne postoji čarobna pilula. Poenta je trajna promena navika u ishrani a to utiče na promenu životnog stila i izmenu neadekvatnih dotadašnjih navika. Cilj je ZDRAVLJE-očuvati, unaprediti, popraviti, poboljšati.  Mislite o tome…

Loši izbori prilikom nabavke

Prilikom odlaska u kupovinu pridržavajte se samo namirnica koje su po planu ishrane. Ništa ne kupujte mimo toga. Prisustvo svih drugih namirnica mimo plana vrlo često može uticati da prekršite dijetetski režim i pohrlite ka toj hrani koja nije u jelovniku.

Nedoslednost

Dijeta propisana od strane stručnjaka za ishranu-dijetetičara/nutricioniste sadrži satnicu obroka usklađenu sa vašim životnim navikama i obavezama. Preskakanjem obroka i nepoštovanje satnice „zbunjujete” svoj organizam koji se navikava uobročavanju. Usporavate svoj metabolizam a onda sledi dosta štete koja iz svega toga proizilazi.

Lako odustajete

Nešto ste preskočili a nešto više uneli?  Idemo dalje.  Važno je da ovaj događaj ne stopira dalje napredovanje i ne pokvari sav prethodni trud, a to je često razmišljanje. Nije lako pridržavati se redukovane ishrane i odricati se nekih namrnica u procesu redukcije telesne mase. Bitno je da znate gde ste pogrešili i sledeći put da ne ponavljate isti obrazac ponašanja.

Očajavate i odlažete, menjate odluke

Vi već  unapred sebe osuđujete i mislite da to ne možete. Bodrite sebe. Samo napred! Vi ste i alfa i omega svega a vaš dijetetičar-nutricionista je tu da vas usmeri, da  podršku i da vam pomogne. Sledite savete kroz režim ishrane planiran i organizovan isključivo za vas. Ne čekajte trenutak.  Mi kreiramo trenutak i on je SADA. Ne čekajte ponedeljak, platu, proleće, prvi u mesecu…Ulaganje u svoje zdravlje ODMAH je najbolja investicija, jer šta ima lepše od toga-uživati u sopstvenom telu.  Odlučite se i uvek birajte zdravlje jer sebi ste na prvom mestu. Bićete zadovoljni i sebi zahvalni.

Leave a Reply

Your email address will not be published.